Onderwijsconcept
Wij weten hoe leren werkt! Ons onderwijs is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dat duidelijk maakt hoe leren in de hersenen werkt en welke didactiek daarom het meest effectief is. Wij doen wat werkt voor ieder kind.
Onderwijsconcept
Wij weten hoe leren werkt! Ons onderwijs is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dat duidelijk maakt hoe leren in de hersenen werkt en welke didactiek daarom het meest effectief is. Wij doen wat werkt voor ieder kind.
Leren staat centraal
Leren van een expert
Kinderen leren niet uit zichzelf maar van instructie door een expert (de leerkracht). Deze expert zorgt voor een proces van uitleggen, voordoen, nadoen, oefenen en herhalen. De leerkracht (de expert) weet welke kennis reeds aanwezig is (door met regelmaat dit te checken) bij kinderen en welke nieuwe kennis zij nodig hebben (leerlijnen en cruciale leerdoelen), mede vanuit de wetenschap dat kennis vooraf gaat aan vaardigheden. Deze nieuwe kennis wordt in passende stapjes aangeboden, zodanig dat cognitieve overbelasting wordt voorkomen en ieder kind succes ervaart. De leerkracht controleert voortdurend het begrip van alle kinderen door het stellen van de juiste vragen. Het leren kan worden ondersteund door de inzet van hulpmiddelen, maar wel met de bedoeling de inzet bewust ook weer af te bouwen.
Doelen en resultaten worden verzameld in een portfolio. Zo wordt zichtbaar wat er allemaal is geleerd. Daar kun je trots op zijn!
Peuters en kleuters
Instructie en zelfstandig werken
Richting de bovenbouw wordt de mate van zelfsturing steeds verder uitgebouwd: kinderen gaan de verwerking in een schrift of op een chromebook zelf plannen, leren de tijd in de gaten te houden, kijken hun werk zelf na en stellen hulpvragen als dat nodig is. Maar ook voor deze leerlingen geldt dat zij goede instructies nodig hebben om te leren. En alleen een goede leerkracht kan goede effectieve instructies geven. Dit vraagt o.a. om veel vakinhoudelijke kennis. Door leerkrachten zich te laten richten op één specifiek vakgebied (expert te worden op rekenen, taal/lezen of taalverzorging/spelling) krijgt het meesterschap op dat vakgebied maximaal kans. De kinderen in leerjaar 5 t/m 8 zijn niet gebonden aan een groep met een leerkracht, maar krijgen instructie van verschillende experts. De instructie, bijvoorbeeld een rekenles, krijgen de kinderen in het instructielokaal. Na afloop van de les nemen zij hun spullen mee en kiezen ze waar ze hun werk willen gaan maken: in het stiltelokaal of in het hulplokaal. In het hulplokaal kunnen kinderen overleggen, elkaar helpen en hulp vragen aan de leerkracht. In het stiltelokaal is het de bedoeling dat kinderen in alle rust zelfstandig aan het werk zijn, zonder afgeleid of gestoord te worden. Deze werkwijze, voor de kinderen van groep 5 t/m 8, draagt bij aan het eigenaarschap dat wij kinderen willen geven. Kinderen leren zichzelf aan te sturen, ontwikkelen zelfinzicht en kunnen eigen keuzes maken. Dit betekent natuurlijk niet dat we geen zicht houden op de kinderen. Ook in de werklokalen kijken we mee naar de vorderingen in het werk en kunnen we de dingen die nog moeilijk gevonden worden nog een keertje extra uitleggen. Het werk dat de kinderen maken wordt tussendoor en na schooltijd regelmatig gecontroleerd. Zo kunnen we zien in hoeverre een kind de lesstof begrijpt, maar ook of het kind de verantwoording voor het eigen werk goed invult. Op deze manier leren we de kinderen de zelfsturing en zelfstandigheid aan die nodig is op het voortgezet onderwijs.
Ieder kind begeleiding op niveau
Verdieping en verrijking voor wie meer kan
Voor kinderen die meer willen en kunnen zijn er volop mogelijkheden om hun programma te verdiepen en te verrijken. De basis-lesstof wordt compact aangeboden, om onnodige herhaling of verveling te voorkomen. Hierdoor ontstaat tijd voor uitdagende opdrachten om het leren leren te stimuleren.Moderne leermiddelen
Op Het Ooievaarsnest maken we gebruik van beproefde methodes voor technisch lezen, rekenen, taal en spelling. De kinderen werken vanuit boeken in schriften en op chromebooks. Hiermee kan op eigen niveau en tempo worden geoefend maar wordt ook in de cloud samengewerkt aan werkstukken of presentaties. In de kleutergroep worden de chromebooks ingezet met leerzame apps voor bijvoorbeeld woordenschatontwikkeling.Breed leerstofaanbod
Naast taal, lezen en rekenen is er volop tijd voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek. In thema's of projecten gaan kinderen op onderzoek en wordt nieuwe kennis opgedaan die zich uit in presentaties, werkstukken, muurkranten, tentoonstellingen, tekeningen of ander creatief werk. Vanaf groep 1 wordt er Engels aangeboden, zodat onze kinderen na acht jaar over een behoorlijke basiskennis beschikken. Vandaar dat er naast de vele mooie Nederlandse leesboeken ook Engelse (prenten)boeken in onze boekenkasten staan. Het lezen wordt gestimuleerd door vooral in te steken op leesplezier met aansprekende (nieuwe) boeken, boekpromoties en voorleesmomenten. In alle groepen werken wij volgens de methodiek "close reading" om het begrijpend lezen aan te leren. De teksten die hiervoor worden gebruikt sluiten aan bij de wereldorienterende thema's waaraan gewerkt wordt. Zo wordt niet alleen het begrijpend lezen verdiept, maar ook de woordenschat en kennis over diverse onderwerpen. En om die algemene kennis nog wat verder te verbreden, is er de "grej of the day": een raadselachtige verwijzing naar een bekend persoon, natuurverschijnsel, dier of geschiedkundig feit waar kinderen thuis over na kunnen denken en waarover de volgende dag een korte presentatie wordt gegeven door de leerkracht. Zo verzamelen de kinderen week na week nog meer kennis over de wereld.Beweging
Alle kinderen krijgen 1,5 uur bewegingsonderwijs per week. Deze lessen worden verzorgd door de vakspecialist bewegingsonderwijs. In de lessen is aandacht voor sport en spel en de motoriek. Deze vakleerkracht verzorgt ook motorische remedial teaching voor kinderen die nog moeite hebben met bepaalde bewegingsvaardigheden (dat kan ook in de fijne motoriek zijn waardoor bijvoorbeeld het schrijven bemoeilijkt wordt) of voor kinderen die nog angstig zijn. Naast de gymlessen wordt er dagelijks buiten gespeeld en worden soms ook lesactiviteiten buiten aangeboden.Burgerschapsonderwijs
Burgerschap verwijst naar de manier waarop mensen in de samenleving met elkaar omgaan, naar de verhouding tussen burgers en overheid, naar de manier waarop we omgaan met verschillen, diversiteit, met tegenstellingen en met conflicten. Hoe we samen beslissingen nemen, ook als we het niet eens zijn, en naar de rechten van minderheden. Burgerschap is geen vak op school, maar moet volgens de wet wel een plek krijgen in het totale onderwijsaanbod. Het beleidsdocument burgerschap van stichting Talent en de wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven op het Ooievaarsnest vindt u hier.